Skaut Kuřim

Přeskočit na hlavní menu - Přeskočit na podmenu

Buzola



Buzola
se liší od kompasu tím,že má otočné víčko, které umožňuje určení azimutu. Azimut  je úhel mezi směrem severním a směrem ve kterém se nachází určité místo v terénu, měřený z určitého stanoviště. Azimut se měří od severu a to ve směru pohybu hodinových ručiček.

Průzor umožňuje přesné vyhledání dílčího cíle v terénu. Buzola musí vždy směřovat průzorem od výchozího bodu k cílovému.Ne naopak.

 

A – Zjištění azimutu na mapě (mapa nemusí být orientována na sever)

  1. buzolu položit na mapu tak, aby dlouhá strana základny spojovala výchozí místo s cílovým a aby průzor směřoval k cíli
  2. otočit víčko buzoly tak, aby sever stupnice víčka směřoval na sever mapy. Na mapách je sever na horní straně. Pro přesné natočení víčka pomohou orientační čáry,které musí být rovnoběžné s čarami sever – jih na mapě. Úhel mezi značkou severu na stupnici víčka a osou buzoly je azimut

 

B – Pochod podle zjištěného azimutu

  1. buzolu nastavit dle bodu A tak, aby severní konec střelky ukazoval na značku severu na víčku.Průzor směřuje k cíli
  2. pomocí průzoru najít v terénu ve zjištěném směru výrazný bod – dílčí cíl (věž, okraj lesa apod.).Dojít k němu (třeba i oklikou) a najít další dílčí cíl až k dosažení cíle

 

C – Určení vlastního stanoviště

  1.  z místa kde se nacházíte určit v dohledu dva různé body.(rozhledna, vesnice apod.),které jsou vyznačeny na mapě
  2. průzorem nasměrovat buzolu na jeden z nich. Víčko natočit tak, aby sever na něm vyznačený souhlasil se střelkou, směřující k severu
  3. mapu natočit na sever.Buzolu nastavenou dle výše uvedeného bodu položit na mapu tak, aby konec její dlouhé hrany protínal daný bod a sever střelky souhlasil se severem vyznačeným na otočném víčku. Tento azimut narýsovat nebo jinak vhodně označit na mapě
  4. totéž provést i u druhého bodu
  5. v místě protnutí obou linií se nachází vlastní stanoviště

 

D – chůze bez mapy k cíli určitým směrem

  1. najít v terénu výrazný bod – první dílčí cíl – ve požadovaném směru a namířit na něj průzor
  2. opatrně natočit víčko buzoly tak, aby sever na víčku souhlasil se střelkou směřující k severu. Tím je nastaven azimut určující směr chůze který je nutno dodržet i v případě, že někdy není dílčí cíl viditelný

po dosažení prvního dílčího cíle vyhledat další atd. až k dosažení vytýčeného konečného cíle


E – chůze dle určeného azimutu např.při závodech

  1. na výchozím místě nastavit buzolu.Víčko natočit tak, že azimut je na ose (rysce)buzoly
  2. nasměrovat se tak, aby severní konec střelky ukazoval na sever označený na víčku
  3. ve směru průzoru najít výrazný bod a dojít k němu.Najít další atd.až ke konečnému cíli

 
F – Hledání cesty zpět

  1. k původnímu azimutu do 1800 přičíst 1800 (např. 60 + 180 = 240) , od azimutu nad 1800 odečíst 1800 (200 – 180 = 20). Výsledný azimut nastavit na buzole
  2. postupovat k cíli za pomoci dílčích cílů

 
G – Měření vzdálenosti v terénu – bez mapy

Je třeba zjistit vzdálenost mezi bodem A – vlastním stanovištěm a vzdáleným bodem C viditelným ze stanoviště

  1. v bodu A změřit azimut bodu C, kolmo ke spojnici A-C ve vzdálenosti asi 100 m určit v terénu bod B,z něj změřit azimut bodu A a bodu C
  2. na papíře z bodu B naměřit azimut bodu A a narýsovat jeho směr jako přímku. Na ní ve vhodném měřítku vyznačit vzdálenost B – A. Dále z bodu B vést vést přímku dle azimutu C a z bodu A vést přímku dle azimutu k bodu C
  3. v místě protnutí A - C a B - C leží bod C.Změřit vzdálenost A – C a použitím měřítka vypočítat vzdálenost A – C

H – Když se ztratí turistická značka

Na složitějším rozcestí se může stát např., že byl poražen strom na němž byla turistická značka a není úplně jasné kterou z cest pokračovat

  1. na mapě vyhledat toto rozcestí
  2. zjistit a nastavit na buzole dle pokynů A azimut cesty po níž dle mapy značka pokračuje
  3. podle pokynu B/1 zjistit správný směr dalšího pochodu

 

I – Určení významného bodu v terénu

  1. zaměřit průzor na neznámý bod v terénu (hora, jezero atd.), víčko natočit tak, aby sever na něm souhlasil se severem střelky
  2. na mapě najít vlastní stanoviště, přiložit k němu delší hranu buzoly a seřídit sever střelky se severem na víčku buzoly. Hledaný bod leží na hraně buzoly nebo na jejím prodloužení

 

J – Určení hodinového času

  1. Zjistit azimut slunce a dělit 15.Vyjde nám časový údaj který obsahuje hodiny a jejich desetiny, setiny atd.Abychom dostali časový údaj ve formátu hodina : minuta, musíme číslo vpravo od desetinné čárky vynásobit 0,6 krát.

Příklad : slunce má azimut 2000. 200 : 15 = 14,66666 to znamená že je 14 hod.a asi 67/100. 67 x 0,6 = 40,2 tzn. asi 40 min.Je tedy 14:40. Pozor, v létě připočítat 1 hodinu letního času.


Při práci s buzolou pozor na silnoproudá vedení, kovy a magnety v blízkosti buzoly – mohou vychýlit střelku ze správné polohy. Silná magnetická pole mohou dokonce změnit polaritu střelky, ta potom bude ukazovat opačně.


Hlavní menu

Podmenu

 

© 2008 Skaut Kuřim